جاذبه های گردشگری مشهد
نوشته شده توسط : maryam

جاذبه های گردشگری مشهد

 

 

کاخ خورشید در مشهد به دستور نادرشاه در سال 1151 قمری در شهر کلات , شمال شرقی مشهد ساخته شد و عملیات ساخت آن تا آخرین سالهای حیات نادرشاه یعنی سال 1160 قمری ادامه داشت . یکی از زیبایی های این کاخ که به مانند خزانه نادرشاه به شمار می رفت این است  که کتیبه ای بسیار زیبا از سوره نبا دیده می شود که دور تا دور گنبد نوشته شده و ارزش این بنای تاریخی را نزد مسافران تور مشهد زمستان 94 چند برابر می کند . سنگ های پر حجم و سنگین این بنا که موضوع آن‎ها انواع میوه‎های گرمسیری و پرندگانی چون طوطی است، به بنا جلوه خاصی داده اند و گفته می‎شود این سنگ تراشه‎ها همان هنری است که نادرشاه از معماران هندی طلب کرد تا در زمانی که میوه‎هایی مثل موز، آناناس و... در ایران وجود نداشت، کاخ خورشید با این نمادها سنگ تراشی شود.در تور لحظه آخری مشهد حتما از این کاخ دیدن کنید.قصر خورشید، ساختمانی سه طبقه است با زیرزمینی مخوف و تاریك كه گفته‌ شده یا مکان نگهداری بخشی از خزاین نادر بوده یا زندانی برای مغضوبین او بوده است.این کاخ برای گردشگران تور مشهد بسیار جذاب است. طبقه دوم یا هم كف، تالاری بزرگ در میان دارد و اتاق‌هایی در اطرافش نیز وجود دارد.

 

 

 

اگر با تور مشهد 94 به مشهد سفر میکنید حتما از جاهای دیدنی مشهد  دیدن کنید .گنبد سبز مشهد در میان میدانی به همین نام در خیابان آخوند خراسانی واقع گردیده و گنبد سبز نام جدیدی است که به این بنا داده شده است. بقعه‌ی مزبور پیش از این با نمای ساده در بدنه و گنبد، در میان قبرستانی از دوره صفویه به نام «میرهوا» قرار گرفته بود. بعدها به‌وسیله دیوارکشی محصور گردیده و پیرامون آن با درخت بلند و زیبا محوطه‌سازی شده است که نمای زیبایی به این بنا داده است .

در تور مشهد تعطیلات پاییز 94 حتما از این گنبد دیدن کنید.با توسعه شهر مشهد و خیابان کشی‌ها، الحاقات از اطراف بنا برچیده شده و میان میدانی قرار گرفته است. نمای این بنا در سال 1353ش کاشیکاری شده و مرمت‌هایی در درون آن نیز انجام گردیده است که توانسته از فرسودگی این مجموعه جلوگیری نماید .این گنبد برای مسافران تور مشهد جذاب است زیرا فضای داخلی بقعه دارای کتیبه‌ای است با مضمون صلوات کبیره و حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که در پایان آن، نام راقم این سطور با عبارت «نمقه حسین بن محمد المشهدی» و تاریخ 1058ق دیده می‌‌شود. اگرچه برخی این مکان را مقبره شیخ محمد مؤمن می‌دانند اما عده‌‌ای نیز معتقدند بقعه مزبور آرامگاه شیخ محمد مومن عارف استرآبادی از شیوخ ذهبیه است.

 

 

موزه تخصصی فرش در مشهد در سال 1324 شمسي با افتتاح اولين موزه آستان قدس، تعدادي از فرش هاي تاريخي حرم مطهر مانند: قالي گلابتون دار، قالي پرده اي دورو، قاليچه چهار فصل و قاليچه ابريشمي سجاده اي  همراه با ديگر آثار دوره صفويه و قاجاريه برای مسافران تور لحظه آخری مشهد به نمايش در آمد. در سال 1356 شمسي با ساخت موزه مركزي مشهد ، اين مجموعه در سالن درهاي طلا و نقره به نمايش در آمد و به مرور فرش هاي ديگري نيز به آن برای تماشای گردشگران تور مشهد تعطیلات پاییز 94 افزوده شد.پس از آن با توجه به اهميت مجموعه فرشهاي موجود در خزانه و موزه و اهداء آثار بسيار ارزشمند به آستان قدس رضوي ضرورت تاسيس گنجينه اي تخصصي براي نمايش آنها ايجاد شد. بدين منظور محل تالار مطالعه آقايان در ضلع جنوب شرقي  صحن امام خميني( ره) براي اين امر اختصاص يافت و حدود 40 تخته فرش در دو طبقه (هرطبقه 400 متر مربع)برای مسافران تور مشهد به نمايش در آمد و در سال1377 اولين موزة فرش آستان قدس با عنوان"گنجينه تخصصي فرش" گشايش يافت.



:: موضوعات مرتبط: تور مشهد , , 





:: موضوعات مرتبط: تور مشهد , ,
:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری مشهد,دیدنی های مشهد , جاذبه های گردشگری مشهد , جاذبه های توریستی مشهد, بهترین جاذبه های توریستی مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 آذر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: